Како да безбедно учимо у дигиталном окружењу
Драги ученици,
Желимо да вас похвалимо због укључивања у Google учионицу, савесног рада, ажурности и спремности на рад у измењеним условима. Важно је да вас сада, у ситуацији када учимо на даљину, подсетимо неких битних аспеката таквог рада, и дамо вам смернице које нам могу послужити да направимо сигурно и безбедно окружење дигитално окружење.
И као што већ знамо, дигитално насиље и злостављање је злоупотреба информационих технологија која може да има за последицу повреду друге личности и угрожавање достојанства и остварује се слањем порука електронском поштом, СМС-ом, ММС-ом, путем веб-сајта (web site), четовањем, укључивањем у форуме, социјалне мреже и сл.
Постоје различите форме дигиталног насиља. Можда вам нека понашања која виђате на интеренету на први поглед не изгледају као опасна, а она то ипак јесу, па је због тога важно да се упутимо у то који све то облици дигиталног насиља постоје и да на њих обратимо додатну пажњу.
Облици дигиталног насиља су:
- постављање узнемирујућих, увредљивих или претећих порука, слика или видео-снимака на туђе профиле или слање тих материјала СМС-ом, инстант порукама, имејлом, остављање на чету;
- снимање и дистрибуција слика, порука и материјала сексуалног садржаја;
- узнемиравање телефонским позивима;
- лажно представљање, коришћење туђег идентитета, креирање профила на друштвеним мрежама на туђе име;
- недозвољено саопштавање туђих приватних информација, објављивање лажних оптужби или гласина о другој особи на профилима друштвених мрежа, блоговима итд;
- промена или крађа лозинки;
- слање вируса;
- исмевање у онлајн причаоницама и на интернет форумима, непримерено коментарисање туђих слика, порука на профилима, блоговима;
- игнорисање, искључивање (нпр. из група на социјалним мрежама), подстицање мржње (по различитим основама) и др.
Како бисмо спречили да до дигиталног насиља и до последица које оно носи дође, важно је да радимо на његовој превенцији. Превенцију споровдимо сви, свако од нас као појединаца, наше породице, образовно-васпитне установе, телекомуникационе компаније, државние институција и друштбо у целини и због тога је важно да ви, као ученици, размишљате о овој теми.
У виртуелним учионицама, без обзира путем ког канала су оне организоване, постоје правила понашања и она су иста као и у регуларним учионицама. Када је тема дигитално насиље важно је издвојити следећа правила:
- Према наставницима, као и осталим ученицима, потребно је да се односите са уважавањем и поштовањем
- Није дозвољено било какво усмено или писмено обраћање другима које садржи увреде, псовке, омаловажавање, подсемвање, ругање и сл.
- Није дозвољено лажно представљање или представљање туђим индентитетом.
- Није дозвољено искључивање или игнорисање, подсмевање и сл. на заједничким Вајбер и другим групама.
- Било какво сликање или снимање других, без знања и писмене сагласности те особе такође није дозвољено, а Законом се карактерише чак и као кривично дело.
- С претходним у вези је и било какво даље слање, дељење или објављивање истих или већ постојећих слика или снимака друге особе – такође није дозвољено и Законом је кажњиво.
- Ученици у виртуелне учионице улазе након наставника, искључују микрофоне и јављају се кликом на ручицу .
- Све потребне материјале са часа наставници ће поставити у учионицу. Ученици не снимају онлајн часове.
Уколико приметите да се дигитално насиље дешава неком у вашој оклини или уколико сами будете његове жртве, важно је да будете упознати са начинима заштите од истих, као и процедурама пријављивања. Будите слободни да се обратите свом разредном старешини, наставницима, психологу и педагоду или директору школе. Важно је да о насиљу причамо и да добијемо помоћ од одраслих када се са њиме боримо!
Стручна служба и директор