Чланице пројекта „Инклузивно образовање и подршка у превазилажењу изазова у настави“ су 29. и 30.августа 2022. кроз интерактивне радионице представиле колегама најважније делове обуке коју су имале у Италији.
Ивана Томашевић је водила прву радионицу у којој су кроз игру асоцијација учесници саопштавали шта за њих представља појам Инклузија, навели осећања, страхове и недоумице која у њима буди процес инклузије.
Представљњени су различити типови учионица и образовних модела- од потпуног искључења ученика са додатним образовним потребама, преко сегрегације тј. одвајања ученика у посебне образовне институције, до интеграције тј.укључивања ученика без прилагођавања самог система ученику и на крају до модела ком сви тежимо, инклузије тј. прилгаођавање система сваком ученику како би се омогућило да сваки ученик развија своје потенцијале у складу са својим могићностима.
Светлана Бабић је водила радионицу „У ципелама наших ученика“ кроз коју су учесници имали прилику да осете све невоље, ограничења, бриге и стрепње не само учинка којима је потребна додатна образовна подршка, већ и свих наших ученика. Учесници су кроз игру имали задатак да изврше одређене захтеве у кратком временском року и у групи у којој само један члан нема никакво ограничење/ сметњу. Наставници су саопштили да након ове активности боље сагледавају своје ученике и њихов стрес, зебњу и фрустрацију када не могу да испуне неки захтев наставника као и важност подршке наставника и чланова групе.
Ивана Оролицки је представила учесницима развојни начин размишљања и важност оваквог размишљања у образовном процесу у односу на трајан начин размишљања. Такође, учесници су практично вежбали давање повратне информације, охрабривање и похваљивање ученика користећи језик развојног начина размишљања.
Утисак наставника након радионице је да су их радионице оснажиле и подсетиле на важност разумевања, подршке, сарадње, емоције и вредновања процеса у настави. Такође, истакли су и да је непроцењив утицај на ученика правилан избор комуникацијских алата из развојног начина размишљања.
На седници наставничког већа 25.8.2022. директорка Ивана Оролицки представила је колективу сазнања са обуке „ Посебне потребе и инклузивно образовање, италијанско искуство превазилажења сегрегације“ којој су присиствовале чланице тима наше школе Ивана Оролицки, Светлана Бабић, Марија Вукобратовић и Ивана Томашевић од 15. 5. – 21. 5. 2022. у Палерму у организацији ELA (Erasmus Learning Academy).
Најважнији делови обуке ће бити представљени колегама кроз радионице у току наредног периода, a специфични детаљи везани за израду ИОП планова ће бити представљени Тиму за инклузију.
Директорка је представила планиране активности у оквиру нашег Erasmus+ пројекта „Инклузивно образовање и подршка у превазилажењу изазова у настави“- формирање и припрема базе материјала као подршка у раду са ученицима којима је потребна додатна подршка (септембар-новембар 2022.), радионице за наставнике из других школа и за студенте наставничких факултета (новембар-децембар 2022.) и одржавање угледних часова и имплементација одабраних активности ( октобар-децембар).
Инклузија је основна потреба широм света и важан циљ који треба постићи. Представници наше школе су имали ту привилегију да након одобреног Ерасмус+ пројекта који финансира Европска унија, буду учесници курса„Посебне потребе и инклузивно образовање, италијанско искуство превазилажења сегрегације“.
Нашу школу су представљали директорка школе, Ивана Оролицки, учитељице Марија Вукобратовић и Светлана Бабић и наставник енглеског језика, Ивана Томашевић. Курс је одржан у Палерму од 15.05.2022. до 21.05.2022. Остали учесници су били из Основне школе „Стаку паматскола” из Летоније, Основне школе „Закладна школе” у Словачкој и Удружења „Муствее Валла Харидусе Тугикескус“ из Естоније.
Током курса смо говорили о томе шта је инклузија и по чему се разликује од искључености, сегрегације и интеграције. Такође смо се фокусирали на предности инклузивног образовања из различитих перспектива.
Кључне речи овог тренинга биле су емпатија, сарадња и чланство, као карактеристични елементи инклузивног образовања.
Прва кључна реч, „емпатија“, је основа за изградњу „односа“ између наставника, ученика и породице: стављање у туђе ципеле, способност да нема предрасуда, учење да разумемо осећања друге особе и да то саопштимо. Кроз различите практичне активности научили смо како да се повежемо са другима, што је кључно у образовном контексту, посебно када је у питању брига о ученицима са посебним потребама.
Са друге стране, размотрили смо какав је то осећај „припадности групи“ и схватања како би наш допринос могао бити значајан за друге. Овај осећај припадности, настао промовисањем међусобног разумевања, толеранције и поштовања, веома је важан за изградњу пријатног окружења које стимулише и подржава процес учења.
Трећа кључна реч коју смо анализирали током тренинга је „сарадња“, која се односи на однос са породицом, која је један од најважнијих елемената и кључан фактор за напредовање ученика са посебним потребама. Сарадња са породицама је кључна за изградњу система подршке за ученике. Другим речима, наставници треба да буду водиља и за ученике и за родитеље, пружајући информације и идеје о томе како родитељи могу најбоље да помогну процесу учења своје деце.
Током курса смо истражили „италијански модел“ инклузивног образовања, који се сматра једним од ретких примера инклузивног образовања у свету. Обухвата идеју да се сви ученици „укључују“ у исту школу, рачунајући на подршку посебних личности као што су наставници за подршку и едукатори. Захваљујући два различита састанка са италијанским наставницима подршке, имали смо прилику да ближе погледамо и видимо како се представљене методе и теорије спроводе у пракси.
Активности умрежавања међу наставницима који су учествовали на курсу биле су повод за размену ставова, модела и метода, стварајући међусобно обогаћивање наше тренутне праксе. Стога су сви полазници максимално искористили овај курс и својом великом посвећеношћу га учинили јединственим.
Нашој школи је одобрен пројекат Ерасмус + КА 122 који подразумева краткорочну мобилност наставног особља са циљем похађања курса који ће унапредити наше искуство и знање на тему инклузивног образовања.
Партнерска организација у овом пројекту нам је Ерасмус Леарнинг Ацадемy из Болоње у Италији, а планирано је да курс буде на тему инклузивног образовања и италијанског искуства у превазилажењу сеграгације.
Пројектом желимо да унапредимо инклузивно образовање у оквиру школе, али и шире заједнице школа и факултета са којима сарађујемо. Остваривањем овог пројекта желимо да постигнемо квалитетнији ИОП програме који ће додатно увећати постигнућа и мотивацију ученика којима је потребна додатна образовна подршка. Сматрамо да ћемо након размене и увида у интернационално искуство, применом наученог, разменом унутар школе и ван ње, неким новим техникама, оснаживањем наставника за рад и примерима добре праксе, допринети унапређењу наставе која се спроводи са ученицима који раде по ИОП-у.
Планирамо да након курса, представимо научено и да створимо базу инклузивних материјала која може помоћи свима нама унутар школе, али и ван ње, у јачању компетенција и знања о инклузији. Планирано је држање угледних часова у којима ћемо имплеметирати научено.
Реализација пројекта је планирана од децембра 2021. године до фебруара 2023. године.